Szkolenie – dziecko z zespółem Aspergera w klasie
Szkolenie indywidualnie dostosowane do potrzeb szkoły, najczęściej w formie jednodniowego warsztatu.
Dla kogo? Szkolenie jest skierowane do nauczycieli, opiekunów i wychowawców dzieci z autyzmem całościowymi zaburzeniami rozwoju i zespołem Aspergera.
Cele szkolenia. Przybliżenie problemów i trudności dzieci z ZA. Zdobycie praktycznej wiedzy jak pracować z dzieckiem z ZA na terenie szkoły, jak przygotowywać i dostosowywać lekcje do potrzeb dziecka z ZA. Jak rozmawiać z klasą o trudności dziecka z ZA. Poznanie metod i sposobów radzenia sobie z trudnymi zachowaniami.
PROJEKT – WSPARCIE NAUCZYCIELI W PRACY Z UCZNIAMI Z TRUDNOŚCIAMI SPOŁECZNYMI
Obecnie realizujemy projekt wsparcia nauczycieli ze szkół w całej Polsce. Prowadzimy warsztaty i szkolenia dla nauczycieli dotyczące pracy z dziećmi z problemami społecznymi w tym z zespołem Aspergera i autyzmem. Pomagamy w ustalaniu konstruktywnych strategii radzenia sobie w trudnych sytuacjach zarówno w pracy z całą klasą, jak w pracy z pojedynczym trudnym uczniem.
Nasze szkolenia dotyczą m.in takich zagadnień jak:
- Trudne zachowania u dzieci i młodzieży z problemami społecznymi
- Jak rozwijać umiejętności społeczne i relacyjne uczniów
- Praca z dzieckiem z Całościowymi Zaburzeniami Rozwoju (np. autyzm i Zespół Aspergera) na terenie szkoły
- Praca z dzieckiem z ADHD na terenie szkoły
- Jak pracować z klasą w której jest uczeń z problemami społecznymi
- Jak dostosować przestrzeń szkolną do potrzeb dziecka z problemami społecznym
- Jak budować relacje z rodzicami dzieci z problemami społecznymi
- Jak prowadzić zajęcia Treningu Umiejętności Społecznych (małych grup terapeutycznych) na terenie szkoły
Koszt szkoleń i warsztatów ustalany jest indywidualnie w zależności od potrzeb szkoły i miejsca.
Zainteresowane szkoły prosimy o kontakt pod numerem telefonu 534180555 lub wypełniając formularz w zakładce kontakt (ew. mailowo).
NAUCZYCIELE
Celem projektu jest wyposażenie kadry pedagogicznej w niezbędne narzędzie do pracy z uczniami z ZA. Tylko odpowiednia wiedza teoretyczna i praktyczna umożliwi nauczycielom efektywną pracę z uczniem, ułatwi pracę z klasą i współpracę z rodzicami.
Warsztaty /szkolenia dla nauczycieli:
- Jak rozwijać umiejętności społeczne i relacyjne uczniów
- Praca z dzieckiem z Całościowymi Zaburzeniami Rozwoju (np. autyzm i Zespół Aspergera) na terenie szkoły
- Praca z dzieckiem z ADHD na terenie szkoły
- Trudne zachowania u dzieci i młodzieży z problemami społecznymi
- Jak pracować z klasą w której jest uczeń z problemami społecznymi
- – Jak dostosować przestrzeń szkolną do potrzeb dziecka z problemami społecznymi
- Jak budować relacje z rodzicami dzieci z problemami społecznymi
Inne formy wsparcia dla nauczycieli
- konsultacje psychologiczne w trudnych sytuacjach szkolnych
- regularne spotkania superwizyjne dla nauczycieli
PROJEKT – RAZEM SIĘ UCZĄC
O Projekcie
Ideą projektu jest zwiększenie świadomości uczniów i ich rodziców a także nauczycieli i wychowawców szkolnych na temat trudności dzieci z problemami społecznymi w tym z Zespołem Aspergera (ZA) i ich konsekwencji dla otoczenia.
Cele projektu:
- Zwrócenie uwagi na problemy uczniów z trudnościami społecznymi w tym z ZA, zarówno w nauce jak i w kontekście relacji rówieśniczych
- Zwrócenie uwagi na trudności nauczycieli pracujących z uczniem z ZA, w ujęciu jednostkowym i całej klasy
- Poprawa funkcjonowania uczniów z ZA w środowisku szkolnym poprzez edukację otoczenia
- Poprawa funkcjonowania uczniów z ZA w grupie rówieśniczej
- Wsparcie psychologów i pedagogów szkolnych w zakresie specjalistycznej wiedzy dotyczącej współpracy z osobami z ZA
- Wsparcie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu konfliktów, interpretacji nietypowych zachowań uczniów/dzieci, szukaniu pomocy i terapii dla dzieci z ZA
Występowanie zaburzeń typowych dla ZA u dzieci i młodzieży (trudności z przestrzeganiem norm społecznych, brak umiejętności do tworzenia relacji rówieśniczych, nieadekwatne zachowania, trudności z koncentracją) jest obecnie bardzo częste i niekoniecznie skutkuje diagnozą psychologiczną. Z uwagi na coraz większą ilość osób wykazujących zachowania typowe dla ZA, bardzo istotne jest odpowiednie przygotowanie środowiska szkolnego do efektywnej pracy, co jest korzyścią zarówno dla szkoły, klasy jak i jednostki.
Projekt kierowany jest do przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.
UCZNIOWIE
Ideą projektu jest stworzenie środowiska przyjaznego dla osób, które z punktu widzenia rówieśników, cechuje pewna „inność”. Przynależność do spójnej grupy, którą łączy wspólny cel, jest bardzo ważne już od najwcześniejszych lat i daje podstawę pod umiejętność życia w społeczeństwie w późniejszych latach. W ramach naszej działalności proponujemy:
- TUS – zajęcia Treningu Umiejętności Społecznych realizowane w szkole, w małych 4-6 osobowych grupach.
- Indywidualne konsultacje psychologiczne
- Zajęcia/warsztaty przygotowane pod konkretny problem zgłoszony przez nauczyciela/psychologa klasy lub jednostki
- Zajęcia/ warsztaty – zajęcia o charakterze warsztatowym, aktywnie angażujące całą klasę, których celem jest otwarcie dzieci na problemy kolegów i koleżanek, nauka i zwiększenie tolerancji na odmienności, budowanie więzi i dobrych relacji rówieśniczych. Zajęcia prowadzone są z całą klasą.
Warsztaty integracyjne dla klas
Celem warsztatów jest zapoznanie się, integracja i budowanie dobrego zespołu klasowego, grupy która przez najbliższe lata będzie razem wspólnie pracować, uczyć się i spędzać czas. To jak zaczniemy ten czas wpływa na kolejne lata i na motywacje do bycia w szkole i w klasie.
SZKOLENIA DLA SZKÓŁ
szczegółowe informacje w zakładce szkolenia
RODZICE UCZNIÓW
Projekt zakłada objęcie wsparciem zarówno rodziców dzieci z zespołem Aspargera jak i z problemami społecznymi. Brak zrozumienia, niewiedza, zagubienie i poczucie osamotnienia w sytuacji, są przyczynami powstawania napięć i konfliktów, zarówno w relacji rodzic-rodzic jak i rodzic-szkoła.
Warsztaty /szkolenia dla rodziców:
- Warsztat „Dziecko niedostosowane społecznie – niebezpieczeństwo czy szansa?”
- Warsztat „Trudne zachowania u dzieci i młodzieży z problemami społecznymi”
- Warsztat „Jak wspierać dziecko poza szkołą w budowaniu relacji społecznych”
- Warsztat „Uzależnienia behawioralne – komputer”
Inne formy wsparcia dla rodziców:
- Szkolenia
- specjalistyczne konsultacje psychologiczne (diagnoza, formy terapii)
- udzielanie informacji o możliwościach pomocy (dofinansowania, rodzaje zajęć, ośrodki terapeutyczne itp.)
- udział trenera, psychologa w zebraniach z rodzicami.
Superwizja dla nauczycieli
Praca nauczyciela to duże wyzwanie. Świadomi trudności pracy nauczyciela i wszystkich zagrożeń płynących z codziennej tak wymagającej pracy, stworzyliśmy program wsparcia nauczycieli. W oparciu o nasze wieloletnie doświadczenie we współpracy ze szkołami dążymy do stworzenia nowych standardów pracy nauczyciela w których pedagodzy będą mogli się spotykać korzystając ze wsparcia doświadczonego trenera, psychologa, superwizora.
Na spotkaniach superwizyjnych będziemy:
- budować zespół pedagogoiczny
- rozmawiać i wyjaśniać najważniejsze kwestie sporne
- uczyć się radzić sobie ze stresem i napięciami w codziennej pracy z uczniami i rodzicami
- zdobywać nową wiedzę i sposoby radzenia sobie w trudnych sytuacjach wychowawczych
- uczyć się pracować z trudną klasą i trudnym uczniem
- pracować nad własnymi ograniczeniami
WSPÓŁPRACA ZE SZKOŁĄ– konsultacje i mediacje szkolne
Współpraca ze szkołą obejmuje konsultacje terapeuty z nauczycielami, pedagogiem lub psychologiem szkolnym na terenie szkoły lub Centrum Terapii Simuli. Aby wyjść naprzeciw trudnościom nauczycieli wynikającym z obecności dziecka z całościowymi zaburzeniami rozwoju oraz by jak najlepiej przygotować środowisko szkolne dla dziecka ze specjalnymi potrzebami, by mogło ono efektywnie wykorzystać czas spędzony w szkole, warto skonsultować się ze specjalistą. Spotkania z psychologiem o charakterze edukacyjnym lub interwencyjnym są szczególnie przydatne w sytuacji:
- Trudności nauczyciela z dzieckiem z całościowymi zaburzeniami rozwoju
- Konfliktu w klasie, którego przyczyną jest obecność dziecka z całościowymi zaburzeniami rozwoju.
- Wszelkiego rodzaju konfliktów w grupach przedszkolnych i rodzicielskich
Współpracujemy z wieloma szkołami prowadząc zajęcia Treningu Umiejętności Społecznych, jak i terapię indywidualną na terenie szkoły.